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La gran paradoxa de la lliteratura asturiana y la teoría de Radagast

L’asturianu ye una llingua minorizada, la lliteratura asturiana ye una lliteratura minorizada y minoritaria, tien pocos llectores, conozse poco, la TPA pasa d’ella, nun tien medios, nun tien el favor de les grandes editoriales… Sí, sí. Eso sabémoslo toos y nun ye nuevo. Pero nun ye d’eso de lo que queremos falar; sinón de la gran paradoxa que vivimos nos últimos años.

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Va trés años salió’l “III Estudio Sociolingüístico de Asturias” que ye, si se quier, lo más averao a una radiografía de la situación del nuesu idioma. Dende 1991 vien faciéndose con una metodoloxía asemeyada y con intervalos más bien llargos que mos permiten falar, en términos d’escolarización, d’una xeneración-primaria-ESO (10 años) ente unos y otros pos pasaron 9 años ente’l I y el II y 15 ente’l II y el III. Pero nun tamos equí pa falar de sociollingüística, sinón de lliteratura. O, meyor dicho, de la parte de sociollingüística que tien que ver cola lliteratura. Y lo que vemos ye que’l númberu de persones alfabetizaes n’Asturianu (les que son a escribir y a lleer), nos últimos 15 años, multiplicóse por 3,5; cuasi duplicándose si tenemos en cuenta tanto los que saben lleer y escribir como los que dicen namás saber lleer.

Un saltu como ésti nun lu hebo nunca dende 1991 (nin siquiera dende 1983, si damos por válidos los datos d’aquel estudiu). ¿Cuála ye la paradoxa? La paradoxa ye qu’anque l’Asturies de 2020 ye l’Asturies na que más xente sabe lleer n’asturianu de toles Asturies qu’esistieron… …les cifres de llectura y venta de llibros son les mesmes que va 10 ó 20 años, polo que mos cuenta la xente que lleva más tiempu nesto que nós (que somos unos yogurinos). ¿Por qué pasa esto? ¿Cuáles son les causes que faen que se duplique’l númberu de potenciales llectores y nun lo faiga (nin siquiera en menor midida) el de llectores reales o “compradores de llibros”?

La teoría de Radagast

La nuesa teoría ye clara: La diversidá temática. La lliteratura asturiana, teniendo una calidá altísima y nomes de primer nivel que nada tienen qu’envidiar a los d’otres lliteratures ibériques o europees, nun tien temes que permitan conectar con una bona parte de la sociedá: Nun hai fantasía épica (lo que ye tovía más grave nun país cola bayura mitolóxica que tenemos), nun hai más qu’un escritor de ciencia ficción (tan escelente como solitariu), nun hai terror, nun hai novela romántica, nun hai space opera, nun hai noveles de zombies, nun hai fan fiction nun hai… ¡Tantes coses!

Por eso Radagast parte d’esta teoría: De qu‘hai xente que ye potencial llectora de llibros n’asturianu, potencial compradora de llibros n’asturianu pero nun lo ye en realidá porque la ufierta temática nun-y resulta interesante. Dicho d’otra forma, el “mercáu asturianu” ufierta una serie de productos (como pueden ser los poemarios) que nun son per se, nin meyores nin peores, qu’otros productos que nun ufierta (como los que diximos enantes).

La teoría que tenemos en Radagast ye más amplia: Partimos de la base de que los potenciales compradores de lliteratura asturiana perpasen en muncho al perfil de “asturianista militante” o “miembru de la cultura”. Tamién partimos de la base de que munches de les persones que podríen mercar un llibru n’asturianu – xustamente pola ausencia de perfil militante – podríen guapamente mercalu en castellán si tuvieren les dos opciones.

El “retratu robot” d’esti llector potencial d’una persona que llee más en castellán que n’asturianu, que nun ye militante, que-y interesen unos temes concretos y que-y resulta secundario’l fechu de que tean n’asturianu o castellán; porque esa persona ta buscando eses temátiques concretes y esos productos concretos: Llámense rol, fantástica, ciencia ficción, zombies o xuegos de mesa. Lo único qu’hai que facer ye dá-ylos.

El primer test: Depués d’Ochobre

El primer test a esta teoría foi’l mecenalgu de Depués d’Ochobre. Bien ye verdá que nesta ocasión tratábase d’un productu con edición tanto n’asturianu como en castellán; polo que nun ye xusto apuntar a la lliteratura asturiana tol éxitu d’esti mecenalgu. De los más de 300 llibros vendíos más de 150 fueron n’asturianu. Amás, de los 12.000€ recaldaos, más d’8000 fuéronlo por llibros n’asturianu. L’éxitu de Depués d’Ochobre nun puede atribuyise a nengún otru factor que nun seya la temática. Nun tábemos énte un autor premiáu o conocíu nin énte un dibuxante de renome. Nun mos enquivocamos si afirmamos que la mayoría de les ventes fueron a persones que nun lleeren nin una ringlera de lo qu’escribiere l’autor o que nun vieren más ilustraciones del dibuxante de les qu’ún y otru xubieren a la páxina de Verkami.

Si un xéneru minoritariu y friqui como ye’l rol puede vender 150 llibros y recaldar más de 8.000€: ¿Por qué nun van ser viables otres obres más “comerciales”? Por eso queríemos animate a ti, escritor/a, si te gusten los mundos que trabayamos, a que mos apurras los tos manuscritos. ¡Prometémoste lleelos con procuru y ganes!

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Retu Radagast: Balance d’un proyeutu de captación d’autores mozos

Va poco más de trés meses tábemos en marzu y el mundu yera bien distintu a como ye anguaño. Daquella llevábemos namás 13 díes confinaos de los más de trés meses que tuvimos n’estáu d’alarma y nun teníemos nin idea de cuánto diba durar l’andanciu nin el confiniamientu. L’últimu acabó (pel momentu) al otru tovía-y queda (esperemos que poco). Decidimos llanzar un retu el “RetuRadagast40”.

Les cuarentenes yeren de 40 díes y nós calculábemos daquella que díbemos tener que pasar una cantidá asemeyada d’enzarru. Plantegamos el RetuRadagast40 como un proyeutu asemeyáu al NaNoWriMo, el certame añal d’escribir una novela (bona o mala) nel mes de payares. ¿Los oxetivos? Escribir una novela (llarga o curtia) de ciencia ficción, fantasía o cualquier otra de les temátiques que tratamos n’Ediciones Radagast…

¿Qué foi de too aquello? Podría paecer que yeren unes circunstancies ideales pa la escritura: cuarenta díes qu’acaben siendo más (colo que da más tiempu a escribir y a correxir) y, en munchos casos, ERTEs o una reducción del volume de trabayu (y una imposibilidá d’atopar más) que fai posible tener tiempu. Sicasí, les coses nun yeren tan de color de rosa. Nun foron pocos los y les escritores que señalaron el fechu de tener problemes a la hora de concentrase. La situación yera estraordinaria.

Noveles moces d’autores mozos

Con too, cónstanos de polo menos 5 persones que participaron d’un mou o d’otru na ellaboración d’una novela específica pal Retu. Por una u otra razón, munches quedaron ensin acabar, o ensin correxir, pero d’ente toes hebo dos que mos llegaron y una d’elles que tenemos intención d’asoleyar l’añu que vien si too sal bien. Otra de les coses que tuvimos como un pegollu importante a la hora de llanzar esti retu, yera’l sofitar decididamente a los y les autores más mozos. Porque sí, pa falar del #RetuRadagast40 hai que falar de narradores mozos y lliteratura asturiana. Tamién de premios.

Nel sistema lliterariu asturianu nun hai espaciu les más de les veces pa qu’un autor o autora mozu o moza asoleye una novela. La novela ye, hai que lo dicir, “el xéneru prohibíu”. Hai que recordar que namás esisten trés premios n’Asturies, Llión y Miranda (y España, y Portugal, y la Vía Lláctea) que puedan xenerar una novela n’asturianu:

  • El Premiu Asturies Xoven de Narrativa
  • El Premiu de Lliteratura Infantil y Xuvenil Josefa Canellada
  • El Premiu de Novela Xosefa Xovellanos

Con too, hai delles trampes nestos premios. El premiu Asturies Xoven nun ye de novela, sinón de narrativa y nun ye n’asturianu sinón en castellán, asturianu y gallego-asturianu; polo que’l fechu de que tenga ganador o ganadora un añu nun ye garantía de nada. En realidá, que salga d’él una novela n’asturianu ye más esceición que regla, solo pasó una vez: en 2019 nos más de 20 años que tien el premiu. Tolos demás años o bien quedó ermu o bien foi en castellán. El Premiu Josefa Canellada tamién tien la so trampa. Ye verdá que, dacuando, pue haber noveles mui interesantes como Na Ciudá Pantasma de Xulio Arbesú o Invisibles de Lluis Aique Iglesias; pero’l premiu en sigo mesmu ye un “caxón de sastre” nel que compiten coles noveles coses que son difícilmente comparables (y mui necesaries tamién, hai que lo dicir); como los cuentos infantiles pa neños). L’últimu que queda, ye l’únicu que ye xeuninamente de novela n’asturianu… nel mundu enteru. Y, a poco que miremos el palmarés de premiaos, vamos ver que los ganadores – toos d’una calidá altísima – repítense y constituyen un grupu bastante zarráu nel qu’hai xente nuevo, pero paez que namás con cuentagotes.

¿La islla de la novela na mar de la poesía?

Por facer una comparación, d’estos 3 premios de novela n’asturianu (qu’en realidá namás hai ún que teamos 100% seguros que de fallase va danos una novela); nun xéneru tan minoritariu ente los llectores como ye la poesía podemos ver que tenemos toos estos premios que pueden xenerar un poemariu:

  • Premiu Nené Losada Rico
  • Premiu Xuan María Acebal
  • Premiu Teodoro Cuesta
  • Premiu Fernán Coronas
  • Premiu Asturies Xoven de Poesía
  • Premiu de Lliteratura Infantil y Xuvenil Josefa Canellada.

Mientres cada añu tenemos, polo menos, 4 (pudiendo ser, teóricamente, hasta 6) poemarios garantizaos al añu (si nun queda ermu nengún), namás tenemos una novela añal (si nun queda ermu). Anque bien pueden ser 3 nun mundu teóricu y, na realidá, nunca fueron más de 2. ¿Ta emburriándose a la xente mozo a escribir poesía? Sí. ¿Llee la sociedá, en xeneral más poesía que narrativa? Non.

Premios descartaos como vía d’accesu -realista – a asoleyar una novela. ¿Qué-yos queda a los novelistes mozos y moces? La vía editorial. Ta claro que ye posible unviar un manuscritu a una editorial; pero les torgues son munches. El baremu de les sovenciones a la edición nun pon les coses fáciles: Apostar por un nome nuevu ye un error dende un puntu de vista comercial y económicu (les editoriales son empreses) y quieren apostar más por un caballu ganador (aka: Un escritor/a consagráu/ada que venda noveles a centenares) que por un autor mozu. Con too, cónstanos qu’hai editoriales que sí apuesten polos novelistes mozos, pero, como vemos, los problemes son más estructurales.

En primer llugar, nun podemos dexar de llau l’aspeutu sicolóxicu. Presentase a un premiu y perder ye lo más natural (les victories son la esceición); perder un premiu depués de ganar dellos nun supón nengún trauma, perder tolos premios de novela a los que te presentes sí pue selo (Y sí pue facer que muncha xente mui válido, quede pel camín).

En segundu llugar, hai que señalar l’ausencia de los xéneros que, polo xeneral, espierten más amor ente la xente mozo. Les persones que tán nos 20-30 años tienen interés pola ciencia ficción, la lliteratura fantástica, el terror, el misteriu… y munchos otros temes que n’asturianu tán como se diz en francés “aux abonnés absents”. Hai esceiciones, ta claro, y escritores de ciencia ficción de bayurosa y mui interesante producción como Dolfo Camilo… Pero, por desgracia, nun dexen de ser una minoría. La xeneración que creció con Harry Potter nun ye la que más fácil tenga escribir una novela n’asturianu, hai que lo reconocer. Por nun tener fácil, nun tuvo fácil lleer Harry Potter na so propia llingua: Namás ún tornáu (nuna torna muncho meyor que la castellana) y tarde.

La xeneración que vien…

Como diximos, el #RetuRadagast40 valió pa recibir dos noveles, de les que vamos asoleyar una l’añu que vien si too sal bien. Pero nun ye solo recibir dos noveles y asoleyar una; ye tamién saber qu’hai unes cuantes más “en procesu” a les que-yos queda poco p’acabar y qu’anque nun consiguiero l’oxetivu pol que naguaben nesti Retu, tienen avanzao muncho. Eses noveles son noveles de les que nun vamos falar, anque podáis imaxinar yá les temátiques, pero lo que sí que podemos adelantavos ye que poco o nada tienen que ver colo que s’escribió hasta agora y qu’hai una xeneración de xente mozo que nun escribió novela y tien muncho, munchísimo que contar… ¡Y de lo más interesante!

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Fecho na cuarentena: rellatos pa sacate de casa ensin salir

Fecho na cuarentena

Ediciones Radagast preséntavos “Fecho na cuarentena”; un volume de más de venti rellatos n’asturianu, castellán y gallego asturiano de baldre que podéis descargar na nuesa páxina. Nun tien “Fecho na cuarentena” l’envís de querer ser nin un “referente”, nin un “testigu d’un fechu hestóricu” como ye’l d’esta cuarentena. Quier ser más, cenciellamente, una propuesta pa lleer en casa. Un llibru d’emerxencia pa una situación d’emerxencia. Una manera de llevavos a casa ensin tener que picar a la puerta una migayina de les lliteratures asturiana, castellana y gallegoasturiana.